Pages

Tuesday, May 9, 2017

Surah Al-Kahfi dan Keutamaan-Nya



**Surah Al-Kahfi dan Keutamaan-Nya**
Surah al-Kahfi memiliki 110 ayat. Surah al-Kahfi  merupakan surah Makkiyah.  Di dalam surat ini terdapat pesan pesan aqidah yang disampaikan melalui cerita. Kisah yang dibawa di dalam surah ini ialah tentang kisah beberapa pemuda Ashabul Kahfi yang mempertahankan aqidah  saat  diburu oleh pemerintah yang zalim, kisah kafir yang memiliki dua kebun dan sahabatnya seorang yang beriman kepada ALLAH, kisah Nabi Musa dan Khidir, dan kisah Dzulqarnain membantu kaum yang berhadapan dengan masalah yang ditimbulkan oleh Yakjuj dan Makjuj.
Surah ini juga mengajar ummat Islam agar apabila berjanji, hendaklah mengatakan “in sha’ ALLAH”.  Ia suatu kalimah yang sangat penting.  Antara asbab turunnya beberapa ayat di dalam surah al-Kahfi ialah kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam ditanya oleh orang-orang musyrik tentang 3 perkara yaitu kisah Ashabul Kahfi, kisah Dzulqarnain dan tentang ruh. Akan tetapi, wahyu tidak turun kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam tidak menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji untuk menjawab tiga persoalan tersebut.  Setelah beberapa lama menunggu wahyu, akhirnya turunlah ayat yang menyuruh Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji, diturunkan sekali jawaban-jawaban dari ALLAH tentang 3 persoalan tersebut.
Kitab suci Al-Qur’an memiliki bahasa begitu tinggi dan tidak diragukan kebenarannya. Setiap ayat yang disampai melalui malaikat Jibril terhadap Nabi Muhammad SAW memiliki pesan mendalam dan makna yang bisa diterima oleh akal. Setiap surat-surat-Nya memiliki keagungan, manfaat dan keutamaan tersendiri. Salah satunya adalah surat Al Kahfi yang memiliki banyak manfaat dan keutamaan, terlebih jika surat ini dibaca pada Hari Jumat.
Terdapat beberapa hadist yang mengungkapkan tentang keutamaan dan manfaat  Surah al-Kahfi.  Pertama manusia yang membaca  Surah Al-Kahfi pada Hari Jumat akan terhindar dari fitnah Dajjal. Sosok kejam yang akan keluar pada akhir zaman ini nantinya akan membuat kerusakan di bumi dan menebarkan fitnah kepada setiap umat Islam. Nabi Muhammad SAW bersabda bahwa dengan rajin membaca surat ini pada hari jumat maka akan terhindar dari fitnah tersebut.
    Daripada Ali yang meriwayatkan daripada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada hari Juma’at, nescaya dirinya terpelihara hingga delapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar Dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya.” 
    Daripada Abu al-Darda’ bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal.”
(HR Muslim 809)



Manfaat kedua dari membaca Al Kahfi pada hari Jumat  adalah mendapat pengampunan dosa diantara dua Jumat.
    Abu Sa'id al-Khudri radhiyAllahu `anhu  beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Juma’at, maka ALLAH terangi ia dengan cahaya di antara dua Juma’at.” 
(HR al-Hakim dan Baihaqi, disahihkan oleh al-Albani)
Manfaat ketiga orang yang membaca Surah Al Kahfi pada Hari Jumat juga akan mendapat pancaran cahaya diri.
    "Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'atiq."
(HR Al-Hakim)
    “Siapa yang membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya dari kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi,”
(HR Ahmad).
Demikianlah Keutamaan dan Manfaat membaca Surah Al-Kahfi pada Hari Jumat. Banyak orang lalai dari amalan yang satu ini dan lebih memilih mengerjakan tindakan yang merugi. Semoga kita yang mengetahui dapat mengamalkan, serta mencintai seluruh surat-surat Al-Quran yang memiliki keutamaan dan manfaat masing-masing. Terimakasih sudah membaca.
Berikut adalah doa agar terhindar dari kejahatan fitnah Al Masih Dajjal
DOA SESUDAH TAHIYAT AKHIR SEBEUM SALAM

Maksudnya :  “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada siksa api neraka Jahanam dan dari siksa kubur, dan dari fitnah dalam kehidupan dunia dan fitnah setelah mati, juga aku berlindung dengan Engkau daripada kejahatan fitnah Al Masih Dajjal.”